Youp van 't Hek is ingehaald door de tijd
15 mei 2019
Ik sta aan de bar in het café rustig te genieten van zo’n glas alcoholvrije Weizen. Je weet wel, zo’n Duits glas met fors schuimkraag en condensdruppels die langs het ranke lichaam van het glas naar beneden parelen. Komt er op eens zo’n straalbezopen, lallende cabaretier naast me staan, me hard op de schouder slaand en alcoholdampen in mijn gezicht blazend met hier en daar een klodder speeksel. Ik zeg hem: ’Rot op klootzak. Ik sta hier met mijn vrienden te genieten van een lekker glas en een goed gesprek. Dompel jij lekker onder in de aqua vita met je goedgevulde soortgenoten.’
Het kan zo maar een scène zijn uit de oudejaarsconference van 2019. Het is precies 30 jaar geleden dat Youp van ’t Hek in zijn oudejaarsconference het merk Buckler tot de grond toe afbrandde. Dit deed hij met een sketch die exact het tegenovergestelde is van de scene, zoals hierboven beschreven.
Destijds lachten we allemaal vrolijk met Van ’t Hek mee. Hij stond zich stoer te bezatten aan de bar en vertelde de burgerlijke 40-er dat hij moest oprotten met z’n gereformeerde bier wapperend met z’n autosleutels. Drie decennia later is de wereld 180 graden gedraaid. De man met z’n alcoholvrije bier is nu de coole gast, de stoere vent. De lallende dronken man aan de bar is de loser. Het kan verkeren!
Hoe heeft het zover kunnen komen? Zeker de afgelopen jaren is er meer aandacht voor bewust leven en gezondheid. We willen weten wat we in onze mond stoppen en ook willen we weten waar het vandaan komt. We willen gezond leven, maar ook van het leven genieten. Logisch gevolg is dat we onze genietmomenten creëren.
Natuurlijk is alcoholvrij bier een alternatief voor bier, bijvoorbeeld als je nog moet rijden. Het is ook een alternatief voor veel suikerhoudende frisdranken, zoals cola en sinas. Steeds vaker is alcoholvrij bier een bewust gekozen drank, puur om de verfrissendheid en om de smaak en niet omdat het een alternatief - lees: tweede keus - is.
En wij consumenten laten ons graag beïnvloeden. Zeker speelt marketing ook een belangrijke rol in de groei van alcoholvrije bieren. De brouwers hebben een Preventieakkoord gesloten, waarin staat dat alcoholvrije bieren en alcoholbewustzijn nadrukkelijk onder de aandacht wordt gebracht. Mede daarom zie je het aanbod stijgen en struikel je bijkans over de commerciële uitingen van alcoholvrij bier. Al die aandacht zorgt voor acceptatie en maakt dat wij alcoholvrije bieren bestellen, kopen en drinken.
Mensen die te diep in het glaasje hebben gekeken, zijn vaak niet het gezelligst. Al dachten we daar vroeger echt wel anders over. Toen stapten ook nog hele volksstammen met een slok op achter het stuur. Gelukkig zijn er in de loop der jaren dingen veranderd.
Wie goed om zich heen kijkt, ziet ze nog steeds; de mannen (en vrouwen) die moeite hebben mee te komen met alle ontwikkelingen. Ze drinken het nooit, maar toch schreeuwen ze het van de daken dat alcoholvrij bier geen bier is. Vaak kun je ze herkennen aan de dikke buiken, wilde haardossen, linnen tasjes en niet te vergeten de witte sokken in sandalen.
Misschien moeten we deze figuren maar koesteren. Ze zorgen voor wat kleur en bieden hedendaagse cabaretiers inspiratie voor scherpe en heldere conferences.
Dit is een blog van Alain Schepers
Het kan zo maar een scène zijn uit de oudejaarsconference van 2019. Het is precies 30 jaar geleden dat Youp van ’t Hek in zijn oudejaarsconference het merk Buckler tot de grond toe afbrandde. Dit deed hij met een sketch die exact het tegenovergestelde is van de scene, zoals hierboven beschreven.
Gereformeerd bier
Hoe heeft het zover kunnen komen? Zeker de afgelopen jaren is er meer aandacht voor bewust leven en gezondheid. We willen weten wat we in onze mond stoppen en ook willen we weten waar het vandaan komt. We willen gezond leven, maar ook van het leven genieten. Logisch gevolg is dat we onze genietmomenten creëren.
Smaak
Zeker niet onbelangrijk is dat de kwaliteit van de alcoholvrije bieren sterk verbeterd is. Drie decennia geleden was alcoholvrij bier synoniem voor een laf, zoet moutsap. Tegenwoordig zijn er alcoholvrije bieren die uitstekend zijn van smaak en in de buurt komen van alcoholhoudende bieren.
Natuurlijk is alcoholvrij bier een alternatief voor bier, bijvoorbeeld als je nog moet rijden. Het is ook een alternatief voor veel suikerhoudende frisdranken, zoals cola en sinas. Steeds vaker is alcoholvrij bier een bewust gekozen drank, puur om de verfrissendheid en om de smaak en niet omdat het een alternatief - lees: tweede keus - is.
Reclame
Mensen die te diep in het glaasje hebben gekeken, zijn vaak niet het gezelligst. Al dachten we daar vroeger echt wel anders over. Toen stapten ook nog hele volksstammen met een slok op achter het stuur. Gelukkig zijn er in de loop der jaren dingen veranderd.
Koesteren
Misschien moeten we deze figuren maar koesteren. Ze zorgen voor wat kleur en bieden hedendaagse cabaretiers inspiratie voor scherpe en heldere conferences.