Trend 2023: Nog meer alcoholvrij bier

7 december 2022
Het bierlandschap is constant in beweging. Komend jaar wordt wederom een roerig jaar. Niet alleen voor de bierbrouwers, die moeten blijven knokken voor hun voortbestaan. Datzelfde geldt voor menig horeca-ondernemer. En kan de consument straks nog wel een glaasje bier betalen? Bierista ziet vijf trends voor komend jaar. In een serie van vijf artikelen gaat biergoeroe Alain Schepers dieper in op deze trends. In deze eerste aflevering gaat hij dieper in op de trend Alcoholvrij.

Om te beginnen trap ik hier een aantal open deuren in. Dan hebben we dat maar gehad. Laten we eerst even de definitie van alcoholvrij bier noemen. In Nederland verstaan we onder 'alcoholvrij' een bier dat minder dan 0,1% alcohol bevat. In veel andere landen, zoals Duitsland en België, ligt die grens op 0,5%. Nederland is dus strenger. Een bier zoals vandeStreek bier Playground non-alcoholic IPA bevat 0,3% alcohol. Daarom wordt de term non-alcoholic gebruikt. Dan mag wel. Alcoholvrij niet. Een Duitse Weizen, bijvoorbeeld Weihenstephahener Hefeweissbier Alkoholfrei bevat 0,5% alcohol. In Duitsland is dit een alcoholvrij bier. In ons land heet dit een alcoholarm bier. Geneuzel op de vierkante centimeter, maar toch goed om genoemd te hebben.

Groeimarkt

Nog een open deur: We weten allemaal dat de laatste jaren de consumptie van alcoholvrij bier ontzettend is gegroeid. De totale biermarkt in Nederland bedroeg in 2017 11.935.305 hectoliter bier. Hiervan was ruim 4% (482.310 hl) alcoholvrij. In 2020 liep het aandeel van alcoholvrij bier in ons land op tot bijna 7% (10.613.931 hl totaal / 738.473 hl alcoholvrij). In 2021 daalde het aandeel alcoholvrij heel licht tot ruim 6,8%. De absolute hoeveelheid geconsumeerd alcoholvrij bier steeg tot recordhoogte (743.168 hl).

Oorzaken groei

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van de groei in de consumptie van alcoholvrij bier? De sterk verbeterde smaak is zeker een oorzaak. Verbeterde technieken zorgen ervoor dat alcoholvrij ook naar bier smaakt en niet naar laffe Brinta uit de tijd toen Youp van ‘t Hek nog populair was. Behalve de kwaliteit speelt ook de kwantiteit een rol. Nooit eerder had de consument keuze uit zoveel verschillende alcoholvrije bieren, van Pilseners tot IPA’s en van Weizen tot zelfs Porters en Stouts.

Preventie-akkoord

Andere belangrijke oorzaak van de groei is de hoeveelheid reclame die over ons wordt uitgestrooid. In het Preventieakkoord hebben brouwers en overheid afspraken gemaakt, die brouwers verplichten alcoholvrij bier te promoten. Dat zie je terug op de sportclubs in ons land en op grote events zoals de Formule 1-races en voetbaltoernooien. Honderden miljoenen euro’s worden besteed om de consument aan het alcoholvrij bier te krijgen.

Bewustwording consument

Deze oorzaken en tal van maatschappelijke ontwikkelingen hebben ook wat gedaan met de bewustwording van de consument. Gezondheid is belangrijk en wordt steeds belangrijker. En alcohol is niet goed voor de gezondheid, hoe je het ook wendt of keert. Ook duurzaamheid en dan vooral de ethische kant van dit paraplubegrip heeft terrein gewonnen. Het is niet meer cool om met een flinke slok op populair te doen. Of om straalbezopen een feestje te verlaten. Vroeger kwam je er misschien nog mee weg, maar tegenwoordig niet meer.

Ook in 2023 zal er weer meer alcoholvrij bier worden gedronken. En dat niet alleen, er zal over de volle breedte meer bier met minder alcohol worden gedronken. Nu al zie je dat er bewust momenten worden gekozen om te genieten van een goed glas bier met een hoger alcoholpercentage. Een Tripel van 9% blijft populair, maar de momenten waarop van zo’n bier wordt genoten worden spaarzamer. Er zal vaker worden gekozen voor een alcoholvrij of op z’n minst een bier met veel minder alcohol.

Calorieën

De consument zal in 2023 ook meer aandacht krijgen voor de energie. Hoeveel kilocalorieën bevat een glas bier. Een glas alcoholvrij bier bevat veel minder calorieën dan een Tripel en dat zal in toenemende mate de keuze van de consument beïnvloeden. Als er dan op de ingrediëntenlijst ook nog ‘suiker’ staat, zoals bij veel zware bieren het geval is, dan is de keuze nog sneller gemaakt.

Prijs

Prijs speelt ook wel degelijk een rol. De accijnzen op bier zijn niet mals en zullen in de toekomst verder stijgen. Ook de alcoholvrij bieren worden belast, maar minder dan alcoholhoudende bieren. Qua productiekosten ontlopen de biersoorten elkaar niet veel. Zeker grote brouwerijen hebben vaak peperdure installaties om smaakvolle alcoholvrije bieren te produceren, maar door de grote hoeveelheden die ze brouwen blijven de kosten per glas alcoholvrij bier relatief laag.

Brouwerijen zullen in 2023 en daarna grote delen van hun marketingbudget moeten blijven besteden aan het promoten van alcoholvrij bier. Omdat die markt blijft groeien, zullen andere brouwers zich ook meer en meer storten op het ontwikkelen van nog betere alcoholvrije bieren, waardoor de vraag nog verder stijgt.