Trend 2023: Meer thuis, minder horeca
18 december 20222023 Staat voor de deur. Ook dat jaar staat nu al garant voor veel reuring en veranderingen. Bierista kijkt vooruit en voorspelt in een serie van vijf artikelen wat we op biergebied mogen verwachten van het nieuwe jaar.
De consequenties van de inflatie en de stijgende prijzen zullen we in 2023 pas echt gaan voelen. De effecten van de hoge energierekening werken al door, de duurder wordende dagelijkse boodschappen hakken er bij menigeen flink in en een groeiend aantal bedrijven kan contracten niet verlengen en moet zelfs mensen ontslaan. Kijkend naar het huishoudboekje zullen veel mensen kijken waar zonder al te veel pijn wat bezuinigd kan worden.
Marges onder druk
Dat kritischer worden van consumenten op de uitgaven zal zeker in de horeca gevoeld gaan worden. Deze categorie krijgt klap na klap. De pijn van de pandemie is bij veel horeca-ondernemers nog dagelijks voelbaar. De stijging van het minimumloon, de hoge energierekening en de stijgende inkoopprijzen gaan ten koste van de marge. Om een gezonde bedrijfsvoering te kunnen behouden, kan de horeca niet anders dan de prijzen verhogen.
Die prijsverhoging snapt iedereen. Maar het zorgt er wel voor dat we komend jaar met z'n allen wat minder vaak uit eten gaan en wat minder vaak een biertje drinken in het café. Ook festivals zullen merken dat de consument wat meer de hand op de knip houdt. We zullen het komend jaar meer bier thuis gaan drinken en dat gaat ten koste van de horeca. Zeker in roerige tijden willen we graag even een genietmomentje, even ontsnappen aan de sleur van alledag. Een mooi glas bier is pure verwennerij, maar we verwennen ons dan liever thuis met een fles bier van 2,50 dan dat we het dubbele - of meer - betalen in de horeca.
Op zoek naar beleving
Horeca-ondernemers en organisatoren van festivals hebben wel een wapen in handen. Ze kunnen een experience bieden. Door je te onderscheiden met een goede beleving blijven gasten komen. Kwaliteit is belangrijker dan prijs. Je kunt best een hoge prijs vragen als je de gast ook echt verwent met een uitstekende experience. Die kwaliteit is veel omvattend en gaat van gastvrij, goed opgeleid personeel tot schone toiletten. Zeker ook voor festivals is het belangrijk die extra stap te zetten voor je bezoekers. Laat zien dat je de belevingswereld van je doelgroep snapt en probeer ze bij elk bezoek te verrassen.
Ook in 2023 wil de consument er graag uit. Mensen willen elkaar ontmoeten en willen in de watten gelegd worden. Ze komen minder vaak de deur uit, drinken wat vaker thuis een biertje, maar als ze er op uit gaan, dan willen ze ook een goede experience. Horeca-ondernemers en organisatoren die hun gasten kwaliteit en beleving bieden, kunnen met vertrouwen 2023 tegemoet zien.
Meer trends
Dit is het derde artikel in een reeks van vijf over de biertrends in 2023. Eerder verschenen de volgende verhalen: