Trend 2023: Meer dan bier alleen
31 december 2022Wat zijn de biertrends voor 2023? Het afgelopen jaar was een jaar vol veranderingen. Ook 2023 belooft weer een uitdagend jaar te worden. Wat zijn de ontwikkelingen en hoe kun je daar het beste op inspelen. Bierista kijkt in een serie van vijf artikelen vooruit. Dit is het vijfde en laatste artikel in deze reeks. In dit artikel hebben we vooral aandacht voor het verhaal van het bier en de brouwer.
Net als 2022 wordt 2023 een uitdagend jaar. Daar heb je geen glazen bol voor nodig. In eerdere artikelen in deze serie hebben we al stil gestaan bij het feit dat grote brouwers in deze markt in het voordeel zijn ten opzichte van kleine brouwers. Dat wil niet zeggen dat kleine brouwers kansloos zijn. Integendeel, mits ze - naast een goed georganiseerde bedrijfsvoering - een goed verhaal hebben, een sterke merkbeleving. En daarvoor is het belangrijk dat een brouwer precies weet wie hij is en waar hij voor staat.
Bier is emotie
Bier is emotie, bier is beleving. Daar hoort een verhaal bij. Veel brouwers doen al met succes aan storytelling. Het is belangrijk dat dit vanuit een sterke basis gebeurt, want met leuk verhaaltjes die totaal los van elkaar staan, bereik je niks. Waar staat de brouwer voor? Wat vertegenwoordigt het merk? Is het duurzaamheid, een betere wereld of is het gezelligheid en vriendschap of misschien is het wel de trots op vestigingsplaats of streek.
Vriendschap
Grote brouwers hebben zonder uitzondering een goed verhaal. De een gooit het op vriendschap, denk bijvoorbeeld aan Amstel. Ander merken gooien het meer op het ambacht en het vakmanschap, denk bijvoorbeeld aan Hertog Jan en Grolsch. Kleinere brouwers hebben niet de budgetten waar de grote jongens mee naar buiten kunnen treden, maar toch kunnen zij ook prima een consistent verhaal over de bühne brengen. De consument heeft sympathie voor de kleine brouwer en laat zich graag verleiden door een goed verhaal en een mooi bier.
Bier staat dus voor emotie. Datzelfde geldt voor eten. Meer dan ooit is de consument in deze roerige tijden op zoek naar experience, naar beleving. Zeker de combinatie van bier en food heeft alles om die consument te binden. Brouwers met een proeflokaal, waar ook eten geserveerd wordt, hebben een voorsprong. Zij hebben met food en bier een dubbelloops jachtgeweer om de consument met liefdespijlen in het hart te raken. Bovendien zijn de marges in het proeflokaal ook de moeite waard; meer dan bij verkoop aan de retail.
Ambassadeurs
Brouwers met een goed verhaal verdienen de steun van de consument. Met de juiste boodschap laten consumenten zich graag verleiden en sluiten ze zich aan bij de community rond een merk. Zeker als daar wat leuke extra's bij zitten, zoals een proeverij op de brouwerij, een meet & greet met de brouwer of een speciaal gebrouwen verrassingsbier. Brouwers die alleen maar brouwen om geld te verdienen en hun bier de markt in pompen, zullen het lastig krijgen. Brouwers die met hun hart brouwen en de consument oprecht een mooie experience te bieden hebben, gaan een mooie toekomst tegemoet. Zij zullen erin slagen om van hun klanten ambassadeurs te maken.
Meer trends
Dit is het vijde en laatste artikel in een reeks over de biertrends in 2023. Eerder verschenen de volgende verhalen: