Meer omzet voor Royal Swinkels Family Brewers

21 april 2022
Royal Swinkels Family Brewers heeft afgelopen jaar een stevige omzetstijging geboekt. En dat ondanks de uitdagingen door de coronacrisis, beschikbaarheid van grondstoffen en materialen en stijgende inflatie.

Peer Swinkels, CEO van Royal Swinkels Family Brewers: “In tegenstelling tot 2020 hadden we in 2021 het hele jaar door te maken met horeca lockdowns, met name in Europa. Een aantal kernmarkten in ons bedrijf met veel horeca omzet, waaronder Nederland, werd wederom hard geraakt. In onze supply chain ontstonden leveringsproblemen door tekorten aan materialen en te weinig beschikbaarheid van containertransport. Dit had impact op onze productie en zorgde voor verdere onzekerheid."

Blik vooruit

De topman vervolgt: "Door koers te houden en keuzes te maken, hebben we ons ondanks deze uitdagingen goed door de crisis heen weten te navigeren. Ons resultaat over 2021 is bemoedigend en geeft aan dat ons bedrijf een zeer solide basis heeft kunnen creëren voor toekomstige groei. Ik ben dan ook bijzonder trots op onze mensen die dit mogelijk hebben gemaakt. De flexibiliteit en enorme inzet van al onze collega’s heeft gezorgd dat onze activiteiten vlekkeloos bleven verlopen. In 2021 scherpten we onze strategie aan, troffen we kostenmaatregelen die succesvol bleken en hielden we onze blik vooruit. Echter, de huidige onrust in de wereld geeft opnieuw onzekerheid. We bieden hulp aan de slachtoffers en hopen dat er snel vrede komt in Oekraïne.”

Toekomstbestendig  

In het uitdagende jaar - dat 2021 zeker was - is het een voordeel gebleken, dat het bedrijf in zoveel landen, kanalen en segmenten actief is, in zowel business-to-consumer activiteiten als in business-to-business activiteiten. Hierdoor zijn de risico’s goed gespreid. Het is gelukt om klanten en consumenten gedurende het jaar te blijven bereiken, onder andere door voorzieningen voor thuiswerken en door extra maatregelen om op locatie veilig door te kunnen blijven werken.

Uiltje Brewing Company

Door focus op sterke merken in groeisegmenten heeft het familiebedrijf in 2021 de omzet verder kunnen verhogen. Ook is de balanspositie van het bedrijf verder versterkt. Hiermee is het bedrijf ook toekomstbestendiger geworden. Daarnaast is er nieuwe ruimte ontstaan voor investeringen in groei in de komende jaren die in lijn zijn met het strategisch plan van de onderneming. Uiltje Brewing Company uit Haarlem werd verwelkomd als het nieuwste lid van de familie. Daarnaast innoveerde het familiebedrijf verder en breidde het aanbod aan bieren uit met onder andere Cornet Alcohol-free en La Trappe Nillis.

Financiële resultaten

De omzet van Swinkels Family Brewers steeg in 2021 van 773 naar 836 miljoen euro, een stijging van 8% ten opzichte van 2020. De EBITDA steeg met 26 procent, van 70 miljoen in 2020 naar 88 miljoen in 2021. Door volumegroei en kostenmaatregelen heeft het familiebedrijf de financiële doelstellingen behaald en kon het ondanks de vele uitdagingen investeren in de toekomst en doorgaan op de ingeslagen weg.  
 
In de divisie Swinkels Family Brewers was er veel verschil tussen de verschillende business units, omdat elk land een andere COVID-19 aanpak kende en het horeca aandeel dat Swinkels Family Brewers in elk land heeft ook verschilt. In Nederland en België leden de resultaten onder de lockdowns in de horeca. Waar België snel herstelde, kreeg Nederland te maken met een tweede lockdown, wat het resultaat in die markt drukte. 

Cornet

In België heeft Cornet zich ontwikkeld tot een van de snelst groeiende biermerken, mede door de introductie van Cornet Alcohol-free en Cornet Spirit. Het merk 8.6 presteerde goed mede dankzij de sterke aanwezigheid in het retail kanaal.  

Emissievrije mouterij

De divisie Holland Malt liet net zoals in 2020 positieve resultaten zien. De mouterijen produceerden grotere volumes, ondanks de druk op de biermarkt, waarmee de huidige capaciteit volledig is benut. Holland Malt is uitstekend gepositioneerd in de moutindustrie, met een strategische ligging voor export- en invoerstromen en een aantrekkelijke schaalgrootte om kostenefficiënt te kunnen produceren. Op het gebied van duurzaamheid is het moutbedrijf begonnen aan de ontwikkeling van de eerste emissievrije mouterij in Eemshaven, waarmee het in de industrie vooroploopt op het gebied van duurzaamheid. Een enorm grote stap binnen de energietransitie.

Onrust in Ethiopië

De resultaten bij de Ethiopische brouwerij Habesha waren, gezien de omstandigheden, positief te noemen. De volumes waren iets hoger dan in 2020 ondanks drie uitzonderlijke omstandigheden: een sterke devaluatie van de lokale munt, COVID-19 en een gewapend conflict in het land. Door de onrust in Tigray was verkoop in een deel van het land vrijwel onmogelijk. Ondanks de uitdagingen heeft Habesha een mooi resultaat neergezet en zelfs tapbier geïntroduceerd, wat een groot en groeiend segment is, vooral in de hoofdstad Addis Abeba.

Circulariteit   

Swinkels Family Brewers bleef doorbouwen aan de ambitie om volledig circulair te ondernemen. Het doel is om in 2025 75% circulair te ondernemen. Hiervoor is een speciale index ontwikkeld onder de naam Swinkels Circularity Index, met drie grote aandachtsgebieden: circulair inkopen, circulair produceren en hoogwaardig hergebruik van reststromen. Deze index heeft een assurance van de accountant en elk jaar rapporteert het bedrijf zeer uitgebreid over alle initiatieven op het gebied van circulariteit in het jaarverslag. Met grote trots ontving Royal Swinkels Family Brewers in 2021 de FD Henri Sijthoff prijs voor beste jaarverslag in de categorie particuliere bedrijven. De circulariteitsscore van het familiebedrijf is in 2021 geëindigd op 56%, een stijging van 4 procent punt ten opzichte van 2020, waarmee de doelstelling voor dit jaar is behaald. Dit werd bereikt door onder andere gebruik van dunnere verpakkingen, duurzamere bouwmaterialen en het circulair afvoeren van reststromen. 

Doelstellingen

Stappen om de doelstelling voor 2025 te halen zijn deels gezet, waarbij de verduurzaming van de mouterij in de Eemshaven een belangrijke rol speelt. Daarnaast wordt gekeken naar verbeteringen op het gebied van hergebruik van water, verbetering van de energiehuishouding, inkoop van duurzame agrarische grondstoffen en toewerken naar 100% circulaire verpakkingen.
Thijs de Kort, Robbert Uyleman en Ruben Korthuis bij Uiltje Brewing Company.