Kornuit wil Kordaat uit de schappen

15 februari 2019
Oh nee! We dachten alles wel gehad te hebben rond de introductie van Kordaat bier. Niks is minder waar. Naar nu blijkt heeft Grolsch een rechtszaak aangespannen tegen Lidl. Grolsch wil dat Kordaat uit de schappen verdwijnt, omdat het teveel zou lijken op Kornuit van Grolsch.

En weer is Kordaat Pils in het nieuws. Eind vorig jaar deed de introductie van het budgetpilsje veel stof opwaaien. Een heel bewust gekozen strategie zo leek het. Alle bushokjes en treinstations waren behangen met Kordaat-posters en op tv was een omstreden commercial te zien. Nadat het nodig commentaar ontstond, kwam Lidl binnen de kortste keren met een antwoord. Het leek allemaal tot in de puntjes geregisseerd.

Uitdagen

Kordaat, gebrouwen door Swinckels Family Brewers (Bavaria), daagde de concurrentie uit. Zo werd letterlijk tekst gekopieerd van de website van Hertog Jan in de hoop dat daar gereageerd zou worden. Die reactie bleef uit. Ook werd Grolsch geprikkeld. "De naam Kordaat lijkt wel erg veel op Grolsch Kornuit". Alles werd in het werk gesteld om Kordaat in de publiciteit te krijgen en te houden. Zeer succesvol, al leek Grolsch niet te willen meewerken aan dit spel.

Meeliften

Toch wel, zo blijkt nu. Op 14 februari was er een kort geding in Rotterdam. Daar bleek dat Grolsch wel degelijk gelijk heeft gereageerd op de naam Kordaat. Lidl heeft geantwoord dat ze het niet eens waren met de zienswijze van de Twentse brouwer en daarmee was voor de supermarkt de kous af. Niet voor Grolsch dus. Grolsch is van mening dat het veel in het merk Kornuit heeft geïnvesteerd en dat Kordaat daar nu op meelift. Het woord is nu aan de rechter. Die doet eind deze maand uitspraak.

Lees ook dit eerder verschenen artikel: