Een biertje op de bank
29 januari 2024Uit het Nationaal bieronderzoek van 2014 bleek dat Nederlanders hun bier vooral thuis dronken. Zo’n 60% van de biertjes werd in de thuissituatie genuttigd. De andere 40% werd buiten de deur gedronken. Tijdens de lockdown werd er uiteraard bijna alleen nog binnenshuis gedronken, maar gelukkig is er op dit moment een stijgende lijn te zien in de verkoop van bier in de Nederlandse horeca. Hoewel er tegenwoordig dus veel thuis wordt gedronken, was dit lange tijd niet het geval. Er werd juist vooral buiten de deur gedronken.
Twee elektronische apparaten die in de jaren ‘60 aan populariteit wonnen, droegen hun steentje bij aan de opmars van het thuis drinken. Steeds meer mensen konden zich een elektronische koelkast veroorloven. Iets waar een medewerker van Heineken erg blij mee zou zijn geweest, zo blijkt uit een verslag uit de jaren ‘40:
Hoe vaak heeft u bij kennissen niet een glas bier gedronken uit een fleschje waarop vermeld staat “gebotteld in de brouwerij”. In doorsnee heeft het publiek geen ijskast of ijskist in huis, waardoor het bier vooral in de zomer geserveerd wordt op een wijze, dat je de gedachte hebt: “wat heb ik misdreven, dat ik dit bier moet drinken”. Drink ik het spoedig op om uit mijn lijden verlost te zijn, dan denkt men dat het mij smaakt en schenkt men de arme stakker opnieuw in.
Overdrijven is ook een kunst, maar een koud biertje is natuurlijk een stuk lekkerder. En dat koude biertje dronk men graag op de bank voor de televisie. Toen het apparaat zijn intrede deed in het Nederlandse gezin ontstond er een geheel nieuwe vorm van vermaak tijdens de avonduren: Een goede reden om thuis een koud flesje bier open te trekken! Hier maakten brouwers dan ook gretig gebruik van in hun marketingcampagnes. Sommige brouwers ontworpen zelfs vierkante etiketten met afgeronde hoeken en een kader, om meer op het scherm van de beeldbuis te lijken.
Kan je niet genoeg van dit soort historische bierfeitjes krijgen en ben je benieuwd naar leuke brouwerijen om te bezoeken? Luister dan ook even naar de podcast ‘Een slokje om’ van Marc Herman de Groot en Benno van Dam. In hun podcast zoeken zij uit of je ook een reisprogramma kan maken zonder beeld. En centraal tijdens hun tocht door Nederland staat, jawel, bier! Marc en Benno bezoeken Nederlandse steden en vertellen de luisteraar over de lokale biergeschiedenis. Daarnaast bezoeken ze een plaatselijke brouwer en leren zij meer over de prachtige bieren die ons land rijk is. Ze willen hun luisteraars stimuleren om juist meer buiten de deur op zoek te gaan naar lekker bier, en dan met name bij brouwerijen zelf. Al helemaal een top tip als u meedoet aan Dry January. Want luisteren naar bier is natuurlijk niets mis mee.