Corona Extra onverminderd populair
4 oktober 2020Enkele maanden geleden keken de mensen bij bierconcern AB-InBev met ingehouden adem en zweet in de handen naar de gevolgen van de corona-crisis.voor hun merk. Marketing-experts voorspelden zwarte scenario's. De pandemie zou zo maar eens het einde kunnen betekenen van dit iconische wereldwijde biermerk.
De hartslag ging nog verder omhoog toen de Mexicaanse regering besloot de brouwerij in Mexico tijdelijk te sluiten. Het brouwen van bier werd niet aangemerkt als iets essentieels. Gelukkig voor de liefhebbers in Europa werd er in het Belgische Leuven nog wel volop Corona gebrouwen. Marketing-goeroes en merk-deskundigen speculeerden er in de media volop op los. Corona zou een nieuwe naam krijgen of erger nog ...
Social media
De brouwerij zette onmiddellijk alle reclame-uitingen stil toen bleek hoe ernstig de situatie was. Creatievelingen, die niks met de brouwerij te maken hadden, gingen gelijk helemaal los op social media. Wie kent niet het plaatje het flesje Corona, dat afgezonderd van alle andere bierflesjes in de koelkast staat? En zo deden nog tal van plaatjes de ronde in diverse app-groepen en op social.
Retail
Nog steeds houdt de reclame-afdeling van Corona zich stil. Volkomen begrijpelijk natuurlijk. Desondanks lijkt het er op dat Corona relatief weinig te lijden heeft gehad van de crisis. De totale bierverkoop in de horeca is weliswaar flink gedaald. Een deel van die daling werd goedgemaakt door de stijgende verkopen in de retail. Hoewel harde cijfers ontbreken, heeft het er alle schijn van dat juist Corona - ondanks de reclamestop - hier bovengemiddeld heeft gepresteerd.
Jongeren
Corona is een bier dat vooral erg populair is onder jongeren. Zij maken zich relatief minder zorgen en lijken nu juist makkelijker te kiezen voor het Corona bier. Het is voor iedereen volkomen helder dat het bier Corona en het virus niks met elkaar te maken hebben. Stel dat de zwartste scenario's van de experts werkelijkheid waren geworden, dan hadden ze bij AB-Inbev nog meer buikpijn gehad, dan nu al het geval is door mindere resultaten concernbreed. Het is namelijk nog niet zo geleden dat AB-Inbev vele miljarden betaalde voor de overname van Gruppo Modelo, de eigenaar van Corona.
Corona
Corona - of Corona Extra zoals het bier officieel heet - is een iconisch bier. Je kunt het gerust een wereldberoemde klassieker noemen. Het bier zit in een transparante fles, heeft een label dat vrijwel iedereen herkent. Dit komt door het lettertype en de kenmerkende kroon. Het is een ondergistende bier, een zogenaamde Lager. Zeer uitgesproken qua smaak is dit bier niet. Het is een frisse dorstlesser met net iets minder alcohol dan een pilsje, die gebrouwen is met gerstemout, maar toch vooral met de goedkopere grondstof maïs. Zaken waarom de doorgewinterde bierliefhebber dit bier niet snel op zijn wensenlijstje zet.
Hippe uitstraling
Vooral jongere bierliefhebbers worden getriggerd door de hippe uitstraling van dit bier dat op alle continenten verkrijgbaar is. Een Corona drink je het liefst uit de fles en niet uit een glas. En een Corona gaat altijd gepaard met een schijfje citroen of limoen. Dat geeft een extra hippe, zomerse uitstraling. Het gebruik van het partje citroen was oorspronkelijk bedoeld om de vliegen weg te houden van het bier. Nu hoort het schijfje citrusfruit bij een Corona als Bassie bij Adriaan.