Brouwerij Boegbeeld is meer dan alleen Kutbier

8 augustus 2019
Kutbier! Wie kent het niet?! Het is de moneymaker van Brouwerij Boegbeeld uit Den Bosch. Het was een schot in de roos, maar Boegbeeld is nog zoveel meer dan alleen dat blonde bier met pruimen. We zetten eens wat op de proeftafel.

Janneke Pieters is het gezicht van de brouwerij. Ze is helemaal in haar element als ze bier kan brouwen in haar ketels in Den Bosch. Haar man Martijn brouwt een dag per week mee en werkt de andere dagen als brouwer bij Brouwerij Kleiburg in Amsterdam. Janneke is trots op haar stad en heeft enkele jaren terug een soort ode gebracht aan de typische Bossche vrouw met boodschappentassen aan het stuur van haar scooter: De Bossche Kut.  Deze ode werd het Kutbier, dat een regelrechte hit werd. Het bier kon niet zo snel gebrouwen worden of het was verkocht. Inmiddels is Brouwerij Boegbeeld een volwassen bedrijf geworden met een breed scala aan bieren, waar het Kutbier nog steeds onderdeel van is.

Geverfd haar en veel make-up

"Ze verft haar haar het liefst in een zo onnatuurlijk mogelijke kleur. Ze draagt veel make-up en tekent haar wenkbrauwen zoals ze dat zelf wil. Als ze langs komt scheuren op haar Tomos roepen alle mannen op zijn Bosch: :"Ziet er goed uit, kut!" Kutbier is een ode aan haar en aan het pareltje van het Bossche taalgebruik. Proost kut! Zo luidt de tekst op het roze label van de fles die we gaan openen.

Het bier heeft een gouden kleur met een licht mistige zweem. Het schuim is stevig en romig. In de geur een lichte kruidigheid. De eerste slok is ronduit verfrissend, een licht bittere karaktervolle nasmaak. De tweede slok geeft naast een zoete moutsmaak ook de subtiele kruidigheid die we ook in de neus hadden. De zachte fruitige tonen moeten wel afkomstig zijn van de pruimenpurree die aan het bier werd toegevoegd. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen, dat ik zonder het label te lezen niet direct de pruimen zou hebben herkend. Al is de fruitigheid zeker aanwezig, meer en meer naarmate het bier wat opwarmt. De kruidige bitterheid in de finish bevalt me wel.

Marketingtruc

Na deze kennismaking met het Kutbier kan ik oprecht zeggen, dat dit bier veel meer is dan een slechte marketingtruc. Met een dergelijke naam is het natuurlijk makkelijk scoren, zelfs al stop je afwaswater onder de dop. Die vrees ging zeker even door me heen bij het horen van de naam. Na de eerste slokken is die vrees verdwenen als sneeuw voor de zon. Dit is duidelijk een bier dat gebrouwen is met een idee en met liefde.

Meer bieren

Wat meer heeft Brouwerij Boegbeeld te bieden? De bevlogen brouwster stuurde een aantal andere bieren mee. Met Peren, een cider met peren van klooster Mariënburg. Een fruitige en smaakvolle dorstlesser met slechts 3,5% alcohol. De Wanne Klets, een 'bier dat elke marketing een oor aannaait'. Het is een zogenoemd 'Award Winning Beer' zoals dat in marketingpracht op het label is afgebeeld. Val je niet voor deze marketing, dan wellicht voor de smaak met karamel en zeezout. De Houdoe en Bedankt is een afscheidsbier met rogge en rooibos, gebrouwen ter gelegenheid van het afscheid van burgemeester Rombouts van Den Bosch. De Bossche Beul is er om je dorst te elimineren; een stevige Tripel met een gepeperd karakter. 'Gekruide bocht om de Bosschenaren te verleiden', zo lezen we. En de Sjeklade Bol, een vloeibaar gebakje vol chocolade.

Brouwerij Boegbeeld

Elk van deze bieren heeft een duidelijk karakter en is met liefde en aandacht en vooral ook plezier gebrouwen. Elk bier heeft zijn eigen verhaal en aan de hand van dit portfolio leer je brouwster Janneke beter kennen.  Je ruikt en proeft haar kijk op bier en de bierwereld. Dat is eigenzinnig en doordrenkt met de onvoorwaardelijke liefde voor haar stad Den Bosch. De bieren zijn stuk voor stuk de moeite waard en ben je in Den Bosch, neem dan eens een kijkje in Janneke's domein - Brouwerij Boegbeeld - aan de Uilenburg 1.